TURNAMIC® – nowy system wiązań w narciarstwie biegowym

TURNAMIC® - nowy system wiązań w narciarstwie biegowym

TURNAMIC® – nowy system wiązań w narciarstwie biegowym

Sezon zimowy 2017/18 powita nas nowościami w sprzęcie – zarówno tym dla amatorów jak i profesjonalistów. Dwie z najbardziej popularnych firm zajmujących się narciarstwem biegowym – Fischer i Rossignol – wprowadzają na rynek nowy system wiązań narciarskich TURNAMIC®.

Na początku zaznaczamy, że system (nowe podeszwy TURNAMIC® i wiązania TURNAMIC®) jest kompatybilny z systemami NNN® i ProLink®, więc nie koliduje z dotychczas używanym sprzętem.
System Turnamic ma własną płytę zamocowaną w nartach, a w odróżnieniu od NIS są to właściwie dwie płyty, wiązania składają się z jednej części, której środkowa część jest elastyczna. Rozwiązanie to jest niezwykle istotne – dzięki dwóm punktom mocowania i giętkiej środkowej części wiązania narty nie tracą na swojej dynamice i elastyczności – rozwiązanie proste i bardzo skuteczne.
Wiązania w systemie Turnamic są regulowane w odstępach co 5 mm, podobnie jak w systemie NIS i z takim samym zakresem regulacji.
Nowe podeszwy butów w systemie Turnamic są wykonane w technologiach zwiększających poczucie stabilności; spody w podeszwach butów amatorskich są dodatkowo pokryte warstwą antypoślizgową. W butach do łyżwy zostały użyte materiały gwarantujące świetne przeniesienie energii na nartę dzięki sztywnej podeszwie.

Co sprawia, że nowa konfiguracja TURNAMIC® jest wyjątkowa?

Wielkim plusem jest system montażu wiązań – szybko wsuwają się na płytę bez użycia narzędzi, jest to jeszcze łatwiejsze niż w wiązaniach na płycie NIS.
Mechanizm blokowania – odblokowania „Turn Lock” może być obsługiwany nawet w rękawiczkach co ułatwia ewentualne zmiany ustawień wiązań nawet na trasie.

Po co przestawiać wiązania?

Przesunięcie wiązań wiąże się z korzyściami jakie możemy uzyskać stosując je umiejętnie w różnych warunkach śniegowych – przykładowo, biegając klasykiem na zlodzonych torach, przesuwając wiązania do przodu uzyskujemy o wiele lepszą przyczepność nart i łatwiejsze odbicie, narty nie ślizgają się do tyłu.
Przesunięcie wiązań do tyłu spowoduje szybszą jazdę, lepszy poślizg a słabsze „trzymanie” nart.
W stylu łyżwowym przesuwając wiązania do przodu uzyskujemy lepszą kontrolę nart (trzymanie na krawędziach) – szczególnie jest to odczuwalne na mocno zlodzonych trasach, natomiast przy wolniejszych warunkach przesuwając wiązania do tyłu zyskujemy na prędkości.

Również pierwsze testy wskazują, że możliwość przesunięcia wiązań przynosi pozytywne korzyści: „na nartach Fischer Twin Skin z wiązaniami Turnamic, podbiegaliśmy do The Cabin, która znajduje się na wysokości 2 100 stop (około 640 m. nad powierzchnią morza) i wymaga to dobrych 40 min biegu na nartach, nawet do godziny. Aby pokonać taki podbieg wiązania zostały maksymalnie przesunięty do przodu i różnica w przyczepności w porównaniu z neutralnej pozycją i przede wszystkim w porównaniu z przesunięciem wiązań do tyłu była od razu odczuwalna.” Źródło: skisandsnowshoes.

TURNAMIC® - nowy system wiązań w narciarstwie biegowym

TURNAMIC® – nowy system wiązań w narciarstwie biegowym

Jeśli chodzi o szczegóły konstrukcyjne, zoptymalizowano konfigurację elementów łączących wiązania z butami – gwarantuje to świetne przyleganie buta do wiązania – to wielki plus dla zaawansowanych biegaczy i zawodników – daje optymalne przełożenie siły odbicia na nartę jak i doskonałą kontrolę nart.
W odczuciu amatorów, bieganie na nartach z systemem wiązań Turnamic daje większe poczucie stabilności.

Wykaz dostępnych od tego sezonu wiązań Turnamic:

– Race Pro Skate IFP
– Race Skate IFP
– Race Pro Classic IFP
– Race Classic IFP
– Race Combi IFP
– Control Step-In IFP
– Tour Step-In IFP
– Race JR Skate IFP
– Race JR Classic IFP
– Tour Step-In IFP

Oczywiście poza dwoma modelami wiązań dla profesjonalistów (Race Pro Skate IFP i Race Pro Classic IFP), wszystkie pozostałe działają w systemie Step-In co oznacza, że wpinają się automatycznie.

Autor: Justyn Kusztal

Możesz również polubić…