Twin Skin – narty z “foką” – skuteczna alternatywa dla nart z łuską czy chwyt marketingowy?

Twin Skin Speedmax

Twin Skin Speedmax

Narty biegowe z “foką” jako wybór zamiast tradycyjnej łuski

W ostatnich latach możemy zauważyć na rynku klasycznych nart biegowych coraz bardziej dynamiczne wprowadzenie nart z tak zwaną „foką” zamiast łuski – dotyczy to większości głównych producentów sprzętu.

Do tej pory w nartach klasycznych przeznaczonych głównie dla amatorów za skuteczność tzw. odbicia odpowiadała łuska – karbowane nacięcia na narcie znajdujące się pod stopą narciarza. W nartach Fischer’a technologia ta przechodziła ewolucję – zmieniał się wzór nacięć, co w nowszych modelach nart zwiększało skuteczność odbicia i zapobiegało uślizgiwaniu się nart do tyłu – obecnie najbardziej zaawansowaną łuską jest VARIO CROWN – stosowana między innymi w takich modelach nart biegowych jak Fischer RCR Crown, Supreme Crown, Superlite Crown czy Fibre Crown.

Zmiana trendów

W ostatnich sezonach na trasach biegowych zaczyna pojawiać się coraz więcej nart z różnymi rodzajami „foki” czyli włosków zamiast tradycyjnej łuski. Jest to w pewnym sensie powrót do początków nart – powstanie nart. Klienci naszego centrum testowego i wypożyczalni biegówek FischerJakuszyce na początku podchodzili do tego rodzaju sprzętu nieufnie, zadawali bardzo dużo pytań, testowali, co pokazywało duże zainteresowanie. Najczęstszymi pytaniami, które pojawiały się, były: ile wytrzymają „foki” oraz czy można je wymieniać. Na te pytanie odpowiemy w tym artykule.
Po kilku sezonach testów nowy rodzaj nart zyskuje sobie spore grono zwolenników w naszym centrum testowym, do których zaliczam również siebie.

Fischer i Twin Skin

Firma Fischer opracowała swój własny rodzaj „foki” o nazwie TWIN SKIN – są to dwa paski pokryte warstwą moheru umocowane na wysokości stopy w nartach klasycznych. Włoski są ustawione w jednym kierunku oraz głębiej zamocowane z przodu, co daje dobry poślizg, a w momencie odbicia świetnie przytrzymują nartę. W technologii Twin Skin stosuje się teflon co powoduje, że w trakcie jazdy na nartach biegowych mamy maksymalny komfort i nie przejmujemy się, że do nart będzie przylepiał się śnieg.

Kolejnym plusem jest możliwość wymiany pasków Twin Skin po zużyciu – ich żywotność jest przewidziana na ok 2-3 tyś km w zależności od warunków śniegowych a później wymieniamy paski na nowe – koszt to ok 150 zł za komplet. Jest to znakomitym rozwiązaniem – szczególnie w czasie ostatnich zim, przy małej warstwie śniegu narty są bardziej narażone na zużycie przez kamienie pojawiające się na trasach – po dwóch, trzech sezonach intensywnego biegania narty z łuską tracą swoje właściwości – porysowana łuska przestaje „trzymać” a w nartach z Twin Skin wymieniamy paski i narty nadal świetnie spełniają swoją rolę. Sama wymiana jest mało skomplikowana – podgrzewamy paski żelazkiem serwisowym, ściągamy je, czyścimy wgłębienia w nartach i wklejamy nowy komplet.

Pelegnacja nart biegówych Twin Skin

Należy wspomnieć o dodatkowej pielęgnacji pasków Twin Skin – po bieganiu na brudnym śniegu należy przetrzeć paski czyściwem do nart biegowych, a w warunkach mokrego lodzącego śniegu można użyć płynu przeciw zlodzeniu – anti ice skin – ale z moich doświadczeń na jakuszyckich trasach biegowych nie przytrafiły mi się problemy ze zlodzeniem, natomiast w okresie wiosennym po każdym bieganiu używałem czyściwa do pasków.

Autor: Justyn Kusztal

Może Ci się również spodoba

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *